Tuesday, May 27, 2014

KESAN BAIK MUZIK

Kesan Muzik pada senaman

Berikut merupakan kesan-kesan muzik keatas fisologi tubuh manusia :
1) kesan muzik pada pernafasan dan jantung kadar,
2) kesan jenis muzik pada kekuatan fizikal,
3) kesan-kesan muzik dan rangsangan berirama dalam pemulihan gangguan gaya berjalan
4) kesan muzik kepada ketahanan prestasi
5) kesan iringan berirama semasa pembelajaran kemahiran motor asas
6) pengaruh elemen muzik pada kecergasan aerobik


1.   Kesan Muzik pada Pernafasan dan kadar Jantung
Kesan muzik terhadap pernafasan dan kadar jantung  menjadi perhatian khusus bagi para penyelidik kerana ia melibatkan nilai fisiologi tubuh serta kesihatan dan pencegahan penyakit. Menurut Dainow, 1977 , terdapat banyak penyelidikan berkaitan fisiologi dengan muzik telah ditolak oleh penyelidik kerana terdapat kekurangan dalam aspek reka bentuk penyelidikan yang kurang , kekurangan prosedur dan peralatan yang terhad. Bagaimanapun , terdapat satu kajian yang direka baik oleh Ellis dan Brighouse (1952) yang menyatakan bahawa kadar pernafasan individu akan meningkat dengan ketara apabila mendengar muzik jazz dan akan kembali normal apabila muzik tersebut diberhentikan. Kadar jantung normal adalah antara 72-80 per minit dan akan meningkat kepada 70-170 per minit apabila mendengar muzik. Namun terdapat juga kajian baharu Dainow (1977) menyatakan kadar denyutan jantung hanya pada tahap sederhana apabila mendengar muzik  , ia meningkat apabila atlet memberi tidak balas pantas dan sebaliknya berlaku. Aplikasi kajian menyatakan bahawa guru kecergasan boleh memberikan pelajarnya manfaat dengan muzik sebagai cara yang dapat menggambarkan intensiti senaman yang akan datang . melalui cara ini , kesan dari peningkatan kadar pernafasan serta peningkatan kadar sederhana dalam jantung hasil dari mendengar muzik dapat menyediakan atlet ke komposisi latihan yang lebih masa akan datang.

2.   Kesan muzik kepada kekuatan fizikal.
Terdapat satu penyelidikan oleh Pearce (1981)  mengenai pengaruh muzik yang meransang , muzik sedatif, dan keadaan tanpa muzik kepada kekuatan yang diukur. Analisis menunjukkan bahawa mendengar muzik sedatif mengurangkan kekuatan dengan ketara berbanding muzik merangsang dan senyap. Walau bagaimanapun, tidak dapat dinyatakan juga perbezaan statistic yang ketara antara muzik merangsang dan senyap.

3.   kesan-kesan muzik dan rangsangan berirama dalam pemulihan gangguan gaya berjalan
Neuromuscular dan gangguan rangka serius boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang dengan mengehadkan keupayaan fungsi harian seseorang dan menghalang pergerakannya. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa sabar dan isyarat auditori luar, seperti muzik dan perkusi irama memberi kesan yang selaras dengan kawalan diri (Rudenberg, 1982; Staum, 1983). Ia telah dicadangkan bahawa muzik atau rangsangan auditori meningkatkan kekerapan gaya berjalan yang membantu individu untuk menjangka kadar pergerakan yang dikehendaki .

4.   kesan muzik kepada ketahanan prestasi
 Latihan penyiasatan kesan muzik pada prestasi senaman telah mendedahkan data yang tidak konsisten. Iringan muzik telah terbukti meningkatkan daya tahan otot di dalam prestasi pelajar junior melakukan bangkit-duduk (Chipman, 1966) dan wanita kolej melakukan tekan tubi (Koschak, 1975), manakala ia tidak meningkatkan kelajuan berjalan belia perempuan ( Leslie, 1967). Sebaliknya, lelaki dan perempuan kolej-berumur dapat berjalan lebih jauh  dengan usaha yang kurang semasa bersenam sambil mendengar muzik berbanding dengan tidak ada muzik (Beckett, 1990). Dalam satu kajian yang direka dengan baik, Schwartz, Fernhall dan pembajak tanah (1990) menyiasat kesan muzik pada prestasi mengayuh basikal separuh maksimum antara lelaki dan wanita kolej yang tidak terlatih. Muzik yang dipamerkan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan mengenai  sebarang pembolehubah fisiologi yang diukur iaitu kapasiti aerobik, pengudaraan, nisbah pernafasan pertukaran, kadar jantung, dan lactates darah. Di samping itu, persepsi psikologi usaha tidak diubah dengan atau tanpa rangsangan muzik, walaupun subjek merasakan prestasi mereka lebih baik dengan adanya muzik. Siasatan yg lain intensiti  berjalan / berjoging dengan separuh maksimum di atas treadmill menunjukkan bahawa subjekmengambil masa lebih lama untuk merasa letih apabila mendengar muzik lembut dan perlahan berbanding dengan muzik cepat kuat (Copeland dan frank ,1991)

5.   kesan iringan berirama semasa pembelajaran kemahiran motor asas
Melalui satu kajian yang agak besar dengan lebih daripada 600 kanak-kanak lelaki dan perempuan dalam gred 1 hingga 6, Beisman (1967) berbanding kemahiran motor asas seperti membaling, menangkap, memanjat, mengimbangi, mengelak, melantun dan menarik belajar muzik dan tiada muzik. Dalam semua peringkat dan dalam kedua-dua jantina, pelajar mempelajari kemahiran motor yang lebih baik, seperti yang ditunjukkan oleh ujian prestasi, dengan iringan berirama. Di dalam perbincangan itu penulis menyatakan bahawa muzik yang dihasilkan adalah berbentuk suasana yang santai dan menyeronokkan untuk pelajar untuk belajar.Kajian ini menyokong nilai muzik dalam pengajaran kemahiran motor yang memberikan banyak asas pengajaran pendidikan jasmani dan membantu guru-guru sedar daripada pengalaman empirikal mereka.

6.   pengaruh elemen muzik pada kecergasan aerobik
informasi kecergasan diperolehi daripada 70 pelajar kolej (35 lelaki dan 35 perempuan) mendaftar di kelas tarian aerobik menunjukkan bahawa 97% pelajar menyatakan (pengaruh dilihat) bahawa muzik menjejaskan prestasi mereka semasa aktiviti aerobik (Gfeller, 1988). Responden telah mengenal pasti faktor-faktor berikut yang mempengaruhi prestasi aerobik mereka: gaya muzik (97%), irama [denyutan] (94%), tempo (96%), lirik (77%), jumlah (66%), perasaan (37%) , dan melodi (17%). Satu korelasi yang kukuh antara jawapan lelaki dan perempuan menunjukkan bahawa jantina bukanlah merupakan faktor penting untuk dipertimbangkan apabila memilih muzik untuk aktiviti aerobik.
Walaupun hasil kajian ini adalah terbaik dan umum kepada pelajar-pelajar kolej-umur, beberapa aplikasi kelihatan wajar. Keputusan ini menyokong penyelidikan kajian lepas yang menunjukkan bahawa muzik memberi manfaat kepada pelajar dari sudut motivasi (Nelson & finch , 1963 )walaupun tidak sentiasa dari perspektif fisiologi. Mata Pelajaran menekankan peranan bahawa sikap mental telah dipertingkatkan berbanding dengan kemahiran fizikal. Selain itu, hasil kajian ini menunjukkan bahawa rasa muzik bagi kanak-kanak, warga tua, boomers, pelajar kolej, dan lain-lain perlu menjadi pertimbangan apabila memilih muzik untuk aktiviti aerobik. Muzik pilihan boleh memudahkan tumpuan kepada muzik atau rangsangan luar lain daripada ketidakselesaan yang sering menemani senaman berat. Oleh itu, muzik juga mempunyai keupayaan untuk membangkitkan rasa yang menyenangkan, mungkin pelekat rangsangan yang tidak menyenangkan (seperti bernafas berat yang berkaitan dengan melakukan senaman) atau berkhidmat sebagai satu gangguan kepada perasaan dalaman yang berkaitan dengan rasa tidak selesa (Boutcher & Trenske, 1990). Perlu diingatkan bahawa kesan neurologi sebenar muzik pada rasa sakit atau tidak selesa tidak difahami. Walau bagaimanapun ia telah dengan jelas menunjukkan bahawa muzik boleh mengurangkan faktor yang menyumbang kepada kesakitan dan ketidakselesaan seperti tekanan, ketegangan, dan keresahan (Maslar 1986)

No comments:

Post a Comment